در دفاع از عکس مستوی
نویسنده
چکیده مقاله:
با ظهور منطق صوری جدید و پیشرفت در متمایز کردن صورت از مادّه، مواردی از خلط صورت با مادّه در منطق قدیم آشکار شده است. عدهای معتقدند این خلط در قاعدۀ عکس مستوی که از قواعد صوری بسیار مهم است و در اثبات بسیاری از دیگر قواعد صوری هم به کار میرود، وجود دارد؛ چون در مواردی از اعمال قاعدة عکس مستوی، استنتاج وجودی از شرطی صورت میگیرد و اصل صادق، امـّا عکس کاذب است. علّت اینکه پیشینیان آن را معتبر میپنداشتهاند، خلط مادّه و صورت بوده است. در این مقاله به اشکالی میپردازیم که منطقدانان متأخر بر قاعدۀ عکس مستوی گرفتهاند. مبانی نظری این اشکال را توضیح میدهیم و آنگاه به تفاوتهای منطق قدیم و جدید در پیشفرضها، اصول موضوعه و قواعد استنتاج میپردازیم که غفلت از آنها سبب بروز این اشکال شده است. سپس برای مثالهای نقضی که در رد قاعدۀ عکس مستوی آوردهاند پاسخهایی پیشنهاد میکنیم. در پایان به بحث وجودی بودن قضیۀ جزئیه میپردازیم و سرّ آن را در منطق جدید و قدیم میکاویم.
منابع مشابه
عکس مستوی قضایای حقیقیه نزد خونجی
چکیده فخرالدین رازی عکس مستوی قضایای حقیقیه و خارجیه را برای نخستینبار به صورت جداگانه مورد بحث قرار داده است، اما افضلالدین خونجی بسیاری از احکام او را مورد نقد قرار داد و بیشتر این نقدها از سوی منطقدانان بعدی پذیرفته شده است. عکس مستوی قضایای خارجیه در مقالة دیگری بررسی شده و با فرمولهای منطق جدید آشکار شده است که در دو مورد فخر رازی خطا کرده و خونجی بر حق بوده است و در موارد دیگر، اختل...
متن کاملعکس مستوی قضیه خارجیه نزد خونجی
افضلالدین خونجی در عکس مستوی موجهات نوآوریهای فراوانی دارد که منطقدانان بعدی در این زمینه همگی از او پیروی کردهاند. پیگیری این بحث در ارسطو، ابن سینا، فخر رازی و خونجی نشان میدهد که تغییرات تدریجی از ارسطو تا خونجی مانند طیفی است که دو سر آن هیچ همانندی ندارند و احکامی که ارسطو در عکس مستوی موجهات پذیرفته است، همگی مورد انکار خونجی قرار گرفته است. هرچند ادعاهای خونجی در عکس قضایای خارجیه ...
متن کاملعکس مستوی قضیه خارجیه نزد خونجی
افضل الدین خونجی در عکس مستوی موجهات نوآوری های فراوانی دارد که منطق دانان بعدی در این زمینه همگی از او پیروی کرده اند. پی گیری این بحث در ارسطو، ابن سینا، فخر رازی و خونجی نشان می دهد که تغییرات تدریجی از ارسطو تا خونجی مانند طیفی است که دو سر آن هیچ همانندی ندارند و احکامی که ارسطو در عکس مستوی موجهات پذیرفته است، همگی مورد انکار خونجی قرار گرفته است. هرچند ادعاهای خونجی در عکس قضایای خارجیه ...
متن کاملعکس مستوی قضایای حقیقیه نزد خونجی
چکیده فخر الدین رازی عکس مستوی قضایای حقیقیه و خارجیه را برای نخستین بار به صورت جداگانه مورد بحث قرار داده است، اما افضل الدین خونجی بسیاری از احکام او را مورد نقد قرار داد و بیش تر این نقدها از سوی منطق دانان بعدی پذیرفته شده است. عکس مستوی قضایای خارجیه در مقاله دیگری بررسی شده و با فرمول های منطق جدید آشکار شده است که در دو مورد فخر رازی خطا کرده و خونجی بر حق بوده است و در موارد دیگر، اختل...
متن کاملترکیابی در سازههای مستوی با الگوریتم ژنتیک
ترک در سازه، سبب دگرگونی مشخصههای ایستایی وحرکتی آن میگردد. به سخن دیگر، سختی سازه کاهش و نرمی آن افزایش مییابد. شناسایی محل و اندازه ترک در سازهها، وارون فرایند تحلیل میباشد. در تحلیل سازه مشخصههای سازه در دست است و هدف یافتن پاسخهاست. اما در تخمین خسارت، مشخصههای سازه آسیب دیده از روی پاسخ های آن به دست میآید. بیشتر روش های آسیب یابی بر پایه کمینه کردن تابع هدفی استوار شدهاند که تفا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 12 شماره 45-46
صفحات 161- 182
تاریخ انتشار 2010-09-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023